Fasta eller rörliga kostnader?

Publicerad: 2019-05-21 09.06 | Senast ändrad: 2019-06-11 22.49

Fasta eller rörliga kostnader?

Kalkylering hörs ju inte som ett roligt ord utan snarast ganska tråkigt och jobbigt. Många verksamhetsansvariga hos kommuner och entreprenörer tycker också att kalkylering inte bara är torrt utan även riskfyllt och svårbedömt. Det är inte ett ämne som kommer högt upp på popularitetslistan bland trevliga arbetsuppgifter alltså.

I grunden har vi ju två sätt att räkna, fullkostnadskalkyl eller täckningsbidragskalkyl. I de flesta kommuner är det just fullkostnadskalkylen som gäller. Direkta arbetskostnader, direkta maskinkostnader, direkta materialkostnader, direkta kostnader för underentreprenörer etc leder till en direkt produktionskostnad. På denna slår man sedan på kostnaderna för overhead och risk/oförutsett och så har man sig ett kalkylpris.

Genast uppstår förstås problemet att alla arbeten blir lika dyra, överallt och under hela året. Alla kunder får förstås också samma pris. Det är ju inte kopplat till marknadsprissättning. Vi har helt enkelt bara ett grundpris för arbete oavsett om det är ogräsrensning, häckklippning, plantering, trädbeskärning eller annat arbete som utförs så länge arbetskostnaden är densamma. Fast marknaden är beredd att betala olika mycket för olika typer av arbeten. Och vissa kunder är mer lönsamma och betalningsvilliga än andra.

Om man istället tar ut de rörliga kostnaderna för fältarbetet, kostnaderna för bränsle, olja, smörjning, tvätt, reparationer etc. på maskiner och fordon, lägger till materialkostnader mm så att man vet vad det kostar att utföra just ett visst projekt och sedan drar denna rörliga kostnad från det man totalt får in på jobbet, så blir det som är över ett täckningsbidrag. För att täcka alla fasta kostnader som man har oberoende av om vi hade just detta projektet eller inte.

Många gånger har man en hög andel fasta kostnader för att överhuvudtaget kunna bedriva sin verksamhet. I vinterväghållning är det t ex personal, maskiner och fordon som ska hållas i beredskap och utan att det blir plogat eller sandat en enda timme ute på vägarna så kanske 25-30% av hela vinterväghållningskostnaden är låst i dessa projektanknutna men ändå fasta kostnader.

Slår vi dessutom på vad overheaden för administration, lokaler, försäkringar, skatter och andra fasta kostnader i genomsnitt uppgår till så är det uppåt hälften av hela vinterväghållningskostnaden som är nödvändiga förutsättningar för att överhuvudtaget kunna producera arbetet men som inte genererar direkta arbetstimmar i snöplogning och halkbekämpning. Men hallå? Får det verkligen vara på detta viset? Jodå, så är det. För att kunna bedriva verksamheten måste vi ha en fast grund att stå på men den får inte bli så tung att vi inte kan vara flexibla och anpassa oss till förändrade marknadsförutsättningar eller ändringar i politiska beslut.

Så se upp med att ha för mycket fasta kostnader och lär dig vad de rörliga kostnaderna uppgår till.

Kalkylering har många dimensioner i sig. Detta var bara en. Men det förklarar lite varför så många idag försöker minska de fasta kostnaderna genom att inte bara använda egna resurser utan mer och mer kopplar in bemanningsföretag, underentreprenörer etc. I en tid av osäkerhet och pressade marknadspriser vågar ingen ha en överbyggnad som är för stor. Samtidigt är det svårt att driva en verksamhet som svajar hela tiden för en god framförhållning, effektiv resursplanering och en god arbetsmiljö kräver att vi hittar en balans mellan det rörliga och det fasta.

 

Claes-Anders Malmberg, Org- och grönytekonsult/VD, Acama konsult AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Missa inte Vinterväghållningsdagarna ONLINE
21 och 22 oktober 2020 via ZOOM.

Se program samt mer info här: https://vintervaghallning.se/article.php?id=446

Senaste artiklar

3 juni 2020

Vinterväghållningsdagarna 2020 - VVH ONLINE

Vinterväghållningsdagarna blir VVH ONLINE 2020. Missa inte att vara med på branschens viktigaste mötesplats i höst. Nu möts vi på nätet under två intressanta halvdagar, 21-22 oktober.

Läs mer »

3 juni 2020

Vinterväghållningsdagarna 2019

ACAMA inbjuder för fjärde året i rad till två innehållsrika fortbildningsdagar kring vinterväghållning, den 23-24 oktober 2019.   Som deltagare får du: 

Kunskap och inspiration från välkända föreläsare i branschen

Nätverkande med kollegor från hela landet på konferensmiddagen den 23/10

Fördjupande dialog med våra utställare under fortbildningsdagarna

Läs mer »

3 juni 2020

Vinterväghållningsdagarna 2018

Acama inbjöd för tredje året i rad till fortbildningsdagar för vinterväghållare och andra intressenter i vinterväghållningsbranschen. I år på Wärdshuset Lasse Maja i Järfälla 24-25/10-18. Ledteman för dagarna var: ”Praktiskt utförande i vardagen" och "Framtidens vinterväghållning”

Läs mer »

13 februari 2020

Viktig information från ACAMA AB

Angående GDPR och Acama ABs kommunikation med läsare och kunder.

Läs mer »

Aktuella kurser

Mest lästa i år

Gilla oss på Facebook!

Nyhetsarkiv

VVH-dagarna

Övriga kurser

Vinterfakta