Operativ styrning i vinterväghållningen

Publicerad: 2019-11-27 20.50 | Senast ändrad: 2019-11-27 20.50

Operativ styrning i vinterväghållningen

En viktig grundförutsättning för den egna organisationen är att man skapar en stabil och resursstark beredskapsorganisation. Kompetent arbetsledning, yrkeskunniga och områdesvana förare och handskottare, driftsäker och flexibel maskin- och fordonspark behövs och de måste alla fungera tillsammans när det verkligen behövs.

Beredskapsorganisationen kräver noggrann planering och inventering av tillgängliga resurser. Arbetstider och viloregler måste respekteras, den egna organisationens resurser är heller inte oändliga och därför krävs ofta ett större eller mindre komplement i form av inhyrda maskinförare eller att vissa uppgifter eller områden läggs på entreprenad. Planera organisationen på sommaren med stöd av den gångna vinterns erfarenheter och beredskapsscheman, arbeta fram resursplaner och körscheman, förankra, förhandla och besluta innan vinterns kommer igen. Då är det försent och alla insatser blir brandkårsutryckningar som är svåra att genom samordna.

Dokumentation i form av byggdagböcker och GPS ger arbetsledningen och förvaltningsledningen grundläggande uppföljningsmöjligheter genom att möjliggöra spårning av vad som har utförts av vem och hur och när detta har skett.

Dagboksanteckningarna ska vara undertecknade av arbetsledaren och ska innehålla uppgift om

1.  tjänstgörande arbetsledare

2.  arbetsstyrka, maskinpark och bilar

3.  utförda arbeten, för arbeten på löpande räkning behövs redovisning av tids- och materialåtgång, arbetsorderns nummer samt platsen för arbetet

4.  direktiv eller anvisningar om arbetet (t.ex. ändring, tillägg, beordring av reglerbart)

5.  skador, olyckshändelser och deras orsaker

6.   annat som har av betydelse, t.ex. dåligt väder, hinder för arbetet och liknande.

 

En kopia av dagboksbladet ska alltid vara hos arbetsledningen nästa dag, helst via mejl eller liknande. Utöver dessa grunduppgifter ska en vinterdagbok också alltid innehålla uppgifter om väglag, temperatur och åtgärder. Arbetsledningen ska dokumentera utkallningsbesluten med åtgärd, antal fordon samt tid för utkallning respektive arbetenas avslutning för entreprenaderna. Alla maskinella insatser för vinterväghållning ska vara spårbara i tid och rum genom en digital körjournal eller GPS-redovisning.

Den digitala informationen ska täcka in maskin, arbetsinsats, körhastighet, tid och plats så att detta kan kontrolleras under processen eller i efterhand. Ett bra alternativ är att använda webbaserad programvara som tillsammans med GPS-enheter i maskinerna och fordonen på ett säkert och korrekt sätt förmår att digitalt positionera och spåra arbetenas maskinella insatser i snöröjning, halkbekämpning och bortforsling av snö.

De insamlade uppgifterna måste struktureras och bearbetas på ett kompetent sätt för att bli användbara. För att kunna stämma av utfallet från dagböcker och GPS behöver man kunna utgå från en grundläggande kalkyl för arbetsvolymen och produktionskostnaden, en bra ruttplanering och en sammanfattande och överskådlig resurs- och åtgärdsplan som lägger fast mätbara uppföljningsfaktorer som körslingans längd i tid och km, och hela pådragets beräknade insatstid.

Om man samlar personalstyrkan till regelbundna uppföljningsmöten är det viktigt att inte kommentera enskilda personers insatser utifrån uppgifter som samlats in. Den enskilda förarens eller handskottarens motivation och förståelse för systemet kan bara upprätthållas om vi skapar delaktighet och är lyhörda för medarbetarnas synpunkter.

 
 

Claes-Anders Malmberg, VD Acama konsult AB

Denna artikel

Skriv ut artikeln

Fakta

Kurs för driftledare i gata-/parkverksamhet

Datum och plats
15-16 april 2020 på Folkets Hus i Huddinge
Dag 1 börjar kl. 09.30 och slutar kl. 16.30.
Dag 2 börjar kl. 09.00 och slutar kl. 15.30.
http://www.folkesevent.se/home/
Kostnad
Kursen kostar 6495 kr exklusive moms, vilket inkluderar kaffen, lunch och dokumentation.

Sista anmälningsdag är den 15 mars 2020. 
Anmälan
https://www.gronatrender.se/kursanmalan.php

Eller till vår kurs- och konferensansvariga Maria Malmberg, maria@acama.se  

Senaste artiklar

27 november 2019

Operativ styrning i vinterväghållningen

Det är bäst att vara rustad för vad som komma kan. Kommer vintern att bli lång och dyr eller kort och billig, det är inte lätt att veta. 

Läs mer »

20 augusti 2019

Fem sätt att spara pengar på snöröjningen

Vinterväghållning är svår att förutse och budgetera.
Acamas egen vinterväghållningsexpert Claes-Anders Malmberg skriver i denna artikel om hur du kan spara pengar på snöröjningen i vinter.

Läs mer »

18 juli 2019

Vad ska man använda som halkbekämpningsmedel?

Halkbekämpningsmedel brukar indelas i två olika grupper, töande och friktionshöjande medel. Vilka egenskaper efterfrågas egentligen? Och vilka för- och nackdelar finns det med de vanligaste medlen? 

Läs mer »

18 juli 2019

Utkallning på vintern är inte helt lätt

När ska man trycka på knappen och kalla ut snösvängen? Och ska alla ut på en gång? Frågorna är många och svaren inte helt enkla. Och man behöver planera för vintern redan under våren och sommaren.

Läs mer »

Bli prenumerant!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev här!

Namn:
E-post:
Kategori:

Gilla oss på Facebook!

VVH-dagarna

Övriga kurser

Vinterfakta